Ćwiczenie Uważności

Nauczyciel Jogi i Ajurwedy dba o swoich pacjentów nie tylko aby ich wyleczyć, gdy potrzebują pomocy, ale także udziela porad jak wzmagać swoją wewnętrzną odporność na wszelkie trucizny, które mogą spowodować ból lub chorobę.

Każdemu może zdarzyć się wsadzić palec między drzwi, oparzyć rozlaną herbatą czy uderzyć boleśnie w stopę  i chociaż uważa się takie przypadki – wypadki za wynik nieuwagi, roztrzepania czy pecha, to jednak można za pomocą Medytacji, tak wyćwiczyć uważność i skupienie, że nie będą się nam na ogół zdarzać. Nie będziemy już zacinać się nożem, ani nie będzie nam grozić zwichnięcie nogi na prostej drodze! Nieskomplikowane ćwiczenie zwane Trataka – Ogniskowanie polega na wpatrywaniu się w płomień oliwnej lampki lub świecy tak, aby myśleć tylko o płomieniu i nie zwracać uwagi na nic więcej w otoczeniu, ani w swojej głowie 😉

40 dni takiego codziennego ćwiczenia przez 20 min. dziennie, a nasza uwaga nauczy się koncentrować na tym dokładnie, co akurat robimy, bez myślowego odjeżdżania i ulatywania w sferę fantazji. Później ćwiczymy Tratakę właśnie na codziennych czynnościach tak, aby być zaabsorbowanym dokładnie w to, co wykonujemy, w czynność spacerowania, kierowania pojazdem, krojenia warzyw. Dodatkowo, kilkanaście głębokich oddechów, w wykonanie których angażujemy mięśnie brzucha, rozluźnia i wycisza wszelkie emocjonalne podrażnienia, które do utraty uważności nas prowadzą! Odprężanie z pomocą oddechu głębokiego jest ważne, gdyż jest to jedyna naprawdę szybka metoda rozproszenia stresowych napięć i podrażnień emocjonalnych oraz gwarantuje nam skuteczny powrót do “Tu i Teraz”.

Będąc całą swoją uważnością w “Tu i Teraz” nie tylko nie grozi nam przypadkowe oblanie się gorącą herbatą… tylko będąc w teraźniejszości możemy doświadczać swojego życia w całej jego pełni.

 

Dodaj komentarz